Tvorba úspešných web stránok – ako na to?

Dnes má už takmer každá spoločnosť svoj vlastný web. Z tvorby web stránok sa stal fenomén, ktorý dokáže veľmi zásadne ovplyvniť úspešnosť podnikania. Dobrý web pomôže získať zákazníkov, zlý web ich naopak nasmeruje ku konkurencii.

 

Obsah článku:

Aká je úloha web stránky?
Typy web stránok
Zlaté pravidlo tvorby web stránok
Dizajn
Štruktúra
Obsah
Mobilné zariadenia
Rýchlosť načítania
Bezpečnosť
Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO)
Podpora
Zhrnutie

 

Ak práve uvažujete o vytvorení web stránky alebo redizajnom starej stránky, ste na správnom mieste. Pripravil som pre vás prehľad o aktuálnych trendoch, vďaka ktorým dokážete zaujať a získať zákazníkov.

V článku nájdete odporúčania pre tvorbu úspešnej web stránky. Vysvetlím vám na čo si dať pozor, aby web splnil požiadavky zákazníkov. Začnime však krátkou teóriou.

 

Aká je úloha web stránky?

 

Web stránku môžem pokojne označiť ako základný kameň prezentácie na internete. Je to prioritný zdroj obsahu, ktorým spoločnosti oslovujú zákazníkov / klientov / fanúšikov / obchodných partnerov atď. Aj takmer všetky online reklamné kampane sú smerované na web.

Internetová stránka môže plniť viacero úloh v závislosti od cieľov spoločnosti. Napríklad:

 

– poskytnutie informácií o produktoch a službách
– nákup produktov alebo služieb
– vyplnenie kontaktného formulára
– prihlásenie na odber newslettra
– uskutočnenie telefonického hovoru
– dohodnutie termínu stretnutia
– vyžiadanie cenovej ponuky

 

Každý z uvedených cieľov vyžaduje odlišný prístup počas tvorby web stránky. Na základe cieľov si vyberáte typ stránky, dizajn, obsah aj štruktúru.

 

Typy web stránok

 

Určite vás neprekvapí, že existuje viacero typov web stránok. V tejto časti článku vám vysvetlím základné odlišnosti, vďaka ktorým sa budete vedieť lepšie orientovať.

 

One page web stránka

Ako už názov napovedá, jedná sa o web, ktorý obsahuje iba jednu stránku. Celý obsah sa pri tomto type sústreďuje na jednom mieste.

Ideálne použitie one page web stránky:

 

– predstavenie produktu
– akciová ponuka
– udalosť
– online životopis

 

Web s viacerými podstránkami

S týmto typom webov sa stretávate najčastejšie. Okrem hlavnej (domácej) stránky má web desiatky až stovky podstránok. Ich maximálny počet nie je nijakým spôsobom ohraničený. Web s viacerými podstránkami má zvyčajne viac funkcií, než one page stránka.

Tento typ web stránok je použiteľný takmer pre každého, pretože ponúka dostatok priestoru pre zverejnenie väčšieho množstva obsahu.

 

Webový portál

Vymedzenie pojmu „webový portál“ je zložitejšie. Jedná sa o špecializované web stránky, ktorých hlavnou úlohou je informovanie. Informácie na portáloch sa dynamicky menia v závislosti od aktuálnej situácie. V drvivej väčšine prípadov je pre prístup k obsahu potrebné prihlásiť sa do svojho účtu.

S webovými portálmi sa stretávate napr. pri komunikácií so štátnymi orgánmi, alebo v prípade rôznych klientskych zón.

 

Internetový obchod

S internetovými obchodmi sa už stretol každý používateľ internetu. Sú to web stránky s katalógom produktov a možnosťou okamžitého nákupu.

 

Webová aplikácia

Webové aplikácie predstavujú veľmi špecifický typ web stránky. Môžeme ich charakterizovať ako „softvér“, ktorý nie je potrebné inštalovať do počítača alebo mobilného telefónu. Výhodou webových aplikácií je ich dostupnosť. Stačí mať internetové pripojenie a môžete ich kdekoľvek používať.

Príklady známych webových aplikácií:

– emailový klient Gmail
– porovnávač cien Heureka alebo Trivago
– projektový manažment Asana

 

V tomto momente už máte prehľad o základných typoch web stránok. V ďalšej časti článku sa budem venovať tomu, na čo si musíte dať pozor počas vývoja web stránky. Začneme najzákladnejším a úplne najdôležitejším pravidlom.

 

Zlaté pravidlo tvorby web stránok

 

Existuje množstvo pravidiel, ktoré vám pomôžu pri vytváraní úspešnej web stránky. Jedno však svojou dôležitosťou vyčnieva a nikdy by ste naň nemali prestať myslieť. Znie takto:

 

Web stránku tvoríte pre svojich zákazníkov, nie pre seba!

 

Áno, web slúži zákazníkom a nie vám. Preto musí byť vytvorený takým spôsobom, aby sa pri jeho používaní zákazníci cítili dobre, aby rýchlo našli požadované informácie a aby mohli jednoducho vykonať požadovanú akciu (nákup, vyplnenie kontaktného formulára atď.).

 

Dizajn

 

Používajte jednoduchý, jednotný a prehľadný dizajn. Vyhnite sa hypersupermoderným grafickým prvkom, ktoré ste videli na nejakej stránke pôsobiacej v úplne inom odvetví. Pamätajte na to, že tvoríte web pre svojich zákazníkov. Neprimeraný až prehnane komplikovaný dizajn môže narušiť ich pozornosť a záujem o vaše produkty a služby. A to určite nechcete.

 

Web stránka so zlým dizajnom | Marketingová agentúra UNIQINO
Aj takto môže vyzerať dizajn web stránky. Odporúčam však, aby ste si z nej nebrali príklad.

 

Štruktúra

 

Dbajte o prehľadnosť a jednoduchú orientáciu na web stránke. Pri navrhovaní štruktúry webu sa riaďte dvomi pravidlami:

 

1. dodržujte horizontálnu štruktúru podstránok

Ako chápať toto pravidlo? Štruktúru webu vytvorte tak, aby ste sa z domácej stránky dostali na najnižšiu úroveň podstránok pomocou najviac 3 kliknutí.

Horizontálna štruktúra je dôležitá aj z pohľadu SEO optimalizácie – vyhľadávače hodnotia podstránky na nižších úrovniach za menej hodnotné a posúvajú ich na nižšie pozície vo výsledkoch vyhľadávania.

 

Nesprávna štruktúra web stránky | Marketingová agentúra UNIQINO
Nesprávna štruktúra web stránky

 

2. pri vetvení web stránok dodržujte obsahovú súvislosť

Princíp pravidla vám najjednoduchšie vysvetlím na príklade:

Prevádzkujete hotel. Na vašej web stránke sa nachádza časť „Ubytovanie“. Celý obsah týkajúci sa ubytovania sústreďte práve do tejto sekcie. Ďalej môžete do tejto časti pridať podstránky so špecifickými informáciami o konkrétnych izbách alebo apartmánoch.

 

Správna štruktúra web stránky | Marketingová agentúra UNIQINO
Správna štruktúra web stránky

 

Obsah

 

Netvorte obsah iba kvôli tomu, aby ste na webe mali nejaký text. Je to zbytočná strata času.

V marketingovom odvetví sa už niekoľko rokov veľmi často objavuje fráza „obsah je kráľ“. Čo to pre vás znamená? Jednoducho napísané: úspešné web stránky sú tie, ktoré svojim používateľom poskytujú adekvátny a kvalitný obsah.

Dopyt po kvalitnom obsahu ešte nikdy nebol tak veľký. Ľudia na internete hľadajú odpovede na svoje otázky, riešenia pre uspokojenie svojich potrieb. Na tento trend zareagoval aj Google, ktorý postupne mení svoj algoritmus vyhľadávania tak, aby používateľom zobrazoval ten najadekvátnejší obsah.

 

Recept na kvalitný obsah web stránky | Marketingová agentúra UNIQINO
Recept na kvalitný obsah web stránky

 

Mobilné zariadenia

 

Pri tvorbe web stránok používajte responzívny dizajn.

Rozšírenie výkonných mobilných zariadení prispelo k rapídnemu nárastu počtu používateľov internetu. Dominancia stolných počítačov je dávno minulosťou, momentálne používa väčšina návštevníkov web stránok práve mobilné telefóny alebo tablety.

 

Vývoj podielu návštev web stránok z mobilných telefónov | Marketingová agentúra UNIQINO
Vývoj podielu návštev web stránok z mobilných telefónov od roku 2013 do 2019

 

Responzívny dizajn sa stal neodmysliteľnou súčasťou tvorby web stránok. Vďaka nemu sa web prispôsobí veľkosti displeja zariadenia.

 

Responzívny vs neresponzívny dizajn web stránky | Marketingová agentúra UNIQINO
Porovnanie responzívneho a a neresponzívneho dizajnu web stránky pri zobrazení na mobilných telefónoch

 

Rýchlosť načítania

 

Tvorte web stránky, ktoré sa načítajú nanajvýš do 3 sekúnd. Platí pravidlo: čím rýchlejšie, tým lepšie.

Žijeme v dobe, keď sa ľudia všade ponáhľajú a nechcú zbytočne strácať svoj čas. Platí to aj pre návštevníkov web stránok. Majú radi (a aj očakávajú) rýchle načítanie.

Názorný príklad: web stránky s rýchlosťou načítania štyri sekundy podľa celosvetových štatistík ihneď opúšťa 17,1% návštevníkov. V prípade, že sa rýchlosť načítania vyšplhá na 7 sekúnd, stránku ihneď opustí tretina používateľov.

 

Miera okamžitých odchodov podľa rýchlosti načítania web stránky | Marketingová agentúra UNIQINO
Miera okamžitých odchodov podľa rýchlosti načítania web stránky

 

Okrem miery okamžitých odchodov má rýchlosť načítania veľký vplyv aj na priemerný počet zobrazených stránok (počet stránok, ktoré si priemerne pozrie jeden používateľ).

 

Priemerný počet zobrazených stránok podľa rýchlosti načítania | Marketingová agentúra UNIQINO
Priemerný počet zobrazených stránok podľa rýchlosti načítania

 

Čo sa stane, ak sa váš web načítava príliš dlho? Prichádzate o mnoho potenciálnych klientov. A to je katastrofický scenár, ktorého sa žiadny podnikateľ nechce zúčastniť.

 

Bezpečnosť

 

Na zabezpečenie web stránky používajte SSL certifikát. Ak používate napríklad redakčný systém WordPress, pravidelne ho aktualizujte spolu so všetkými doplnkami.

Pojmy ako bezpečnosť a ochrana osobných údajov, zabezpečenie nákupov sa stali bežnou súčasťou života každého používateľa internetu. Dôležitosti bezpečnostných certifikátov sme venovali celý článok.

Nemusíte sa báť, získanie SSL certifikátu vôbec nie je finančne náročné. Napríklad základný certifikát Let’s Encrypt vám poskytne každá kvalitná hostingová spoločnosť úplne bezplatne. V prípade internetových obchodov odporúčam použiť niektorý z certifikátov „vyššej triedy“. Ich cena sa pohybuje do 100 € na rok.

 

Normálne (http) vs zabezpečené (https) pripojenie na server | Marketingová agentúra UNIQINO
Normálne (http) vs zabezpečené (https) pripojenie na server

 

Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO)

 

Úspešnou web stránkou sa môže stať iba taká, ktorú zákazníci nájdu. Z tohto dôvodu je nevyhnutné počas tvorby stránky myslieť aj na optimalizáciu pre vyhľadávače.

Pridávajte kvalitný obsah s použitím vhodných kľúčových slov, zabezpečte rýchle načítanie a dbajte na správne používanie nadpisov, alt popisov obrázkov a ďalšie SEO prvky. Čas, ktorý venujete optimalizácii stránky prinesie svoje ovocie. Počas práce sa môžete inšpirovať aj našimi článkami o SEO:

Čo je SEO a aké sú jeho benefity?

20 bezplatných SEO nástrojov

 

Umiestnenie web stránky vo výsledkoch vyhľadávania | Marketingová agentúra UNIQINO
Umiestnenie web stránky vo výsledkoch vyhľadávania má veľký vplyv na jej úspešnosť

 

Podpora

 

V prípade, že sa rozhodnete využiť služby webdizajnéra alebo marketingovej agentúry, nezabudnite si dohodnúť podmienky technickej podpory. Najmä v prípade, že nemáte skúsenosti s tvorbou web stránok.

Web stránka nie je ako dokonalý stroj, ktorý raz zapnete a bude naveky fungovať bez problémov. Občas sa môžete stretnúť s chybami, ktorých odstránenie môže trvať niekoľko minút ale aj hodín. Z tohto dôvodu je vhodné mať zabezpečenú podporu zo strany odborníka, ktorý vám vie v prípade potreby pomôcť. V konečnom dôsledku vám vie ušetriť množstvo času, nervozity a aj peňazí.

 

Zhrnutie

 

Vytvorenie úspešnej web stránky si vyžaduje množstvo času a práce. Venujte dostatok pozornosti všetkým dôležitým aspektom, ktoré som spomenul v tomto článku. A po celý čas myslite na zlaté pravidlo tvorby web stránok – web slúži zákazníkom, nie vám.

Svedomitá práca prinesie svoje ovocie – získate nových zákazníkov, predáte svoje produkty a služby.

V tejto chvíli mi už neostáva nič iné, iba vám zapriať množstvo úspechov s vašou web stránkou 🙂

 

Pozrite si aj:

Cena web stránok – veľký sprievodca

 

Vytvoríme vám úspešnú web stránku

Máte záujem o web, ktorý splní všetky náležitosti opísané v tomto článku? Vyžiadajte si cenovú ponuku.